OpenGL последняя версия. OpenGL последняя версия Скачать opengl последнюю версию для windows 7

20.03.2024 Программы

Opengl32.dll – файл, который часто используют любители игр. Сферы применения данного dll разнообразны, ведь множество старых и современных игр используют именно его. Этот компонент должен всегда находиться в динамической библиотеке, поскольку устанавливается вместе с подобными файлами. Но часто выскакивает сообщение о проблеме с данным элементом, что очень легко исправить. Для начала следует выяснить, есть данный файл в папке на диске C:Windows/System32. Если его там не оказалось, следует скачать opengl32.dll и поместить в папку с элементами динамической исполнительной библиотекой (System32).

Причин, из-за которых отсутствует файл, может быть много. Самая распространенные ─ это удаление его неопытным пользователем по неосторожности, полное отсутствие ранее, изменение файла другой программой. Иногда установка программ, не имеющих цифровой подписи, вредит не только отдельным компонентам системы, но и целым библиотекам, поэтому приготовьтесь к тому, что ошибки о том, что не хватает определенных dll файлов, будут возникать часто.

Так что за ошибка скрывается под этим непонятным названием? В общем, ничего страшного при появлении информации об ошибке не произойдет ─ просто некоторые игры, активно использующие эту библиотеку, будут работать со сбоями, либо вовсе не будут запускаться. Список игр, которые зависят от этого продукта, достаточно большой, но чаще всего выскакивают ошибки в старых играх.

Если на вашем ПК установлена Windows 7 и выбивает ошибку, то что делать? Достаточно выполнить все те же шаги, что и для ХР, чтобы исправить данную проблему. Можно скачать для Windows 7 отдельно этот продукт, но для всех систем используется одинаковая версия файла. Если при выполнении этих действий проблема не исчезает, следует полностью удалить всю библиотеку и скачать ее заново. Только необходимо поместить ее в папку с предыдущей версией. В противном случае игры ее не будут видеть. Чтобы больше не сталкиваться с этой проблемой, следует скачать файл и сделать его копию, поместив в специальную папку (желательно на диске D).

Как исправить ошибку?

Способ 1.

Файл Opengl32.dll, принадлежит библиотеки OpenG , поэтому достаточно её установить если у Вас её нет, или переустановить если у Вас она повреждена.

Способ 2.

Это дополнительный вариант исправление данной ошибки, в котором добавляется файлы вручную и производиться их регистрация в системе.

Последовательность регистрация файлов:

  1. Помещаем Файл в папку: C:\Windows\System32;
  2. Для регистрации нажимаем комбинацию Win+R;
  3. Прописываем команду: regsvr32 имя.dll ;
  4. Жмём "OK и перезагружаем ПК;

The Opengl32.dll file is 0.74 MB for 32 Bit , 1.04 MB for 64 Bit . The download links are current and no negative feedback has been received by users. It has been downloaded 57911 times since release and it has received 4.3 out of 5 stars .

Table of Contents

Operating Systems Compatible with the Opengl32.dll File

All Versions of the Opengl32.dll File

The last version of the Opengl32.dll file is the 6.3.9600.17415 version for 32 Bit and the 6.3.9600.17415 version for 64 Bit . Before this version, there were 16 versions released. Downloadable Opengl32.dll file versions have been listed below from newest to oldest.

  1. 6.3.9600.17415 - 32 Bit (x86)
  2. 6.3.9600.17415 - 64 Bit (x64)
  3. 6.3.9600.16384 - 32 Bit (x86)
  4. 6.2.9200.16384 - 32 Bit (x86) (2014-05-31 )
  5. 6.2.9200.16384 - 32 Bit (x86)
  6. 6.1.7600.16385 - 32 Bit (x86)
  7. 6.1.7600.16385 - 64 Bit (x64)
  8. 6.0.6001.18000 - 32 Bit (x86) (2014-02-28 )
  9. 6.0.6001.18000 - 64 Bit (x64)
  10. 6.0.6000.16386 - 32 Bit (x86) (2014-02-28 )
  11. 6.0.6000.16386 - 32 Bit (x86)
  12. 5.2.3790.3959 - 32 Bit (x86)
  13. 5.1.2600.5512 - 32 Bit (x86) (2014-02-28 )
  14. 5.1.2600.5512 - 32 Bit (x86)
  15. 5.1.2600.2180 - 32 Bit (x86)
  16. 6.1.7100.0 - 32 Bit (x86)

How to Download Opengl32.dll File?

Methods for Solving Opengl32.dll

ATTENTION! Before beginning the installation of the Opengl32.dll file, you must download the file. If you don"t know how to download the file or if you are having a problem while downloading, you can look at our download guide a few lines above.

Method 1: Solving the DLL Error by Copying the Opengl32.dll File to the Windows System Folder

  1. The file you will download is a compressed file with the ".zip " extension. You cannot directly install the ".zip " file. Because of this, first, double-click this file and open the file. You will see the file named "Opengl32.dll " in the window that opens. Drag this file to the desktop with the left mouse button. This is the file you need.
    Step 1:
  2. Copy the "Opengl32.dll " file file you extracted.
  3. Paste the dll file you copied into the "C:\Windows\System32 " folder.
    Step 3:
  4. If your operating system has a 64 Bit architecture, copy the "Opengl32.dll " file and paste it also into the "C:\Windows\sysWOW64 " folder.
    NOTE! On 64 Bit systems, the dll file must be in both the "sysWOW64 " folder as well as the "System32 " folder. In other words, you must copy the "Opengl32.dll " file into both folders.

    Step 4:
  5. In order to run the Command Line as an administrator, complete the following steps.
    NOTE! In this explanation, we ran the Command Line on Windows 10 . If you are using one of the Windows 8.1 , Windows 8 , Windows 7 , Windows Vista or Windows XP operating systems, you can use the same methods to run the Command Line as an administrator . Even though the pictures are taken from Windows 10 , the processes are similar.
    1. First, open the Start Menu and before clicking anywhere, type "cmd " but do not press Enter .
    2. When you see the "Command Line " option among the search results, hit the "CTRL " + "SHIFT " + "ENTER " keys on your keyboard.
    3. A window will pop up asking, "Do you want to run this process? ". Confirm it by clicking to "Yes " button.
    Step 5:
  6. Paste the command below into the Command Line window that opens up and press Enter key. This command will delete the problematic registry of the Opengl32.dll file (Nothing will happen to the file we pasted in the System32 folder, it just deletes the registry from the Windows Registry Editor . The file we pasted in the System32 folder will not be damaged) .
    %windir%\System32\regsvr32.exe /u Opengl32.dll

    Step 6:
  7. If you have a 64 Bit operating system , after running the command above, you must run the command below. This command will clean the Opengl32.dll file"s damaged registry in 64 Bit as well (The cleaning process will be in the registries in the Registry Editor only. In other words, the dll file you paste into the SysWoW64 folder will stay as it) .
    %windir%\SysWoW64\regsvr32.exe /u Opengl32.dll

    Step 7: Uninstalling the Opengl32.dll file"s broken registry from the Registry Editor (for 64 Bit)
  8. You must create a new registry for the dll file that you deleted from the registry editor. In order to do this, copy the command below and paste it into the Command Line and hit Enter .
    %windir%\System32\regsvr32.exe /i Opengl32.dll

    Step 8:
  9. If you are using a 64 Bit operating system, after running the command above, you also need to run the command below. With this command, we will have added a new file in place of the damaged Opengl32.dll file that we deleted.
    %windir%\SysWoW64\regsvr32.exe /i Opengl32.dll

    Step 9:
  10. You may see certain error messages when running the commands from the command line. These errors will not prevent the installation of the Opengl32.dll file. In other words, the installation will finish, but it may give some errors because of certain incompatibilities. After restarting your computer, to see if the installation was successful or not, try running the software that was giving the dll error again. If you continue to get the errors when running the software after the installation, you can try the 2nd Method as an alternative.

Пакет файлов под названием OpenGL в большинстве случаев требуется пользователям для корректного запуска определенных игр на компьютере под управлением операционной системы Windows 7. Если данный драйвер отсутствует или его версия устарела, программы просто не будут включаться, а на экране отобразится соответствующее уведомление с просьбой инсталляции или обновления ПО. В этой статье мы максимально развернуто расскажем о загрузке новых библиотек OpenGL.

В первую очередь стоит разобраться, каким же образом инсталлируется рассматриваемый компонент на ПК. Все необходимые файлы ставятся вместе с драйверами графического адаптера. Поэтому сперва следует обновить программное обеспечение этого комплектующего, а потом переходить к разбору альтернативного метода.

Когда у вас установлен самый свежий драйвер на видеокарту и обновлений больше нет, при этом все равно появляется уведомление о необходимости обновления OpenGL, сразу переходите к третьему способу. Если и этот вариант не принес никаких результатов, значит, ваше оборудование не поддерживает последние библиотеки. Рекомендуем задуматься о выборе новой видеокарты.

Способ 1: Обновление драйверов видеокарты в Windows 7

Как уже было сказано выше, компоненты OpenGL ставятся вместе с файлами графического адаптера. В Windows 7 присутствует несколько методов их обновления. Каждый из них подходит в разных ситуациях и требует от пользователя выполнения определенных действий. Перейдите к статье по ссылке ниже, чтобы детально ознакомиться со всеми способами. Выберите подходящий и воспользуйтесь предоставленными инструкциями. По завершении процесса достаточно перезагрузить компьютер и проверить работоспособность игр или других программ, которые требовали наличия свежей версии библиотеки.

Способ 2: Обновление компонентов в фирменной утилите видеокарты

Сейчас основными производителями графических адаптеров являются AMD и NVIDIA. У каждого имеется собственный софт, который обеспечивает корректную работу с операционной системой и позволяет обновлять ПО. Обладателям видеокарт NVIDIA советуем обратиться к материалу по следующей ссылке, чтобы разобраться с установкой новой версии драйвера OpenGL в GeForce Experience .

Владельцам карточек от AMD нужно ознакомиться с другими статьями, поскольку в данном случае все действия выполняются в Catalyst Control Center либо в Radeon Software Adrenalin Edition , в зависимости от типа установленного ПО.

Способ 3: Обновление DirectX

Не самым эффективным, но иногда работающим методом является установка новых компонентов библиотеки DirectX. Порой в ней находятся подходящие файлы, которые позволяют нормально функционировать необходимым играм или программам. Сначала нужно узнать, какой DirectX уже установлен на вашем компьютере. Для этого ознакомьтесь с инструкцией в статье ниже.

На данный момент последней версией для ОС Виндовс 7 является DirectX 11. Если у вас инсталлирована более ранняя библиотека, советуем обновить ее и проверить работоспособность ПО. Развернуто на эту тему читайте в другом материале.

Как видите, в обновлении OpenGL нет ничего сложного, главным вопросом остается лишь поддержка свежих файлов данного компонента вашей видеокартой. Мы рекомендуем проверить все способы, поскольку эффективность каждого зависит от разных обстоятельств. Ознакомьтесь с инструкциями и следуйте им, тогда у вас точно все получится.

Provides beta support for OpenGL 4.5 and GLSL 4.50 on capable hardware

Note:

You will need any one of the following Fermi, Kepler or Maxwell based GPUs to get access to all the OpenGL 4.5 and GLSL 4.50 functionality

Compatible Quadro Cards:

Quadro K6000
- Quadro K5000
- Quadro K4000
- Quadro K2000
- Quadro K2000D
- Quadro K600
- Quadro 6000
- Quadro 5000
- Quadro 4000
- Quadro 2000
- Quadro 2000D
- Quadro 600
- Quadro 410

Compatible GeForce 700 series Cards:

GeForce GTX TITAN Z
- GeForce GTX TITAN Black
- GeForce GTX TITAN
- GeForce GTX 780 Ti
- GeForce GTX 780
- GeForce GTX 770
- GeForce GTX 760
- GeForce GTX 760 Ti (OEM)
- GeForce GTX 750 Ti
- GeForce GTX 750
- GeForce GTX 745
- GeForce GT 740
- GeForce GT 730

Compatible GeForce 600 series Cards:

GeForce GTX 690
- GeForce GTX 680
- GeForce GTX 670
- GeForce GTX 660 Ti
- GeForce GTX 660
- GeForce GTX 650 Ti BOOST
- GeForce GTX 650 Ti
- GeForce GTX 650
- GeForce GTX 645
- GeForce GT 645
- GeForce GT 640
- GeForce GT 630
- GeForce GT 620
- GeForce GT 610
- GeForce 605

Compatible GeForce 500 series Cards:

GeForce GTX 590
- GeForce GTX 580
- GeForce GTX 570
- GeForce GTX 560 Ti
- GeForce GTX 560 SE
- GeForce GTX 560
- GeForce GTX 555
- GeForce GTX 550 Ti
- GeForce GT 545
- GeForce GT 530
- GeForce GT 520
- GeForce 510

Compatible GeForce 400 series Cards:

GeForce GTX 480
- GeForce GTX 470
- GeForce GTX 465
- GeForce GTX 460 SE v2
- GeForce GTX 460 SE
- GeForce GTX 460
- GeForce GTS 450
- GeForce GT 440
- GeForce GT 430
- GeForce GT 420
- GeForce 405

About Graphics Drivers:

While installing the graphics driver allows the system to properly recognize the chipset and the card manufacturer, updating the video driver can bring about various changes.

It can improve the overall graphics experience and performance in either games or various engineering software applications, include support for newly developed technologies, add compatibility with newer GPU chipsets, or resolve different problems that might have been encountered.

When it comes to applying this release, the installation steps should be a breeze, as each manufacturer tries to make them as easy as possible so that each user can update the GPU on their own and with minimum risks (however, check to see if this download supports your graphics chipset).

Therefore, get the package (extract it if necessary), run the setup, follow the on-screen instructions for a complete and successful installation, and make sure you reboot the system so that the changes take effect.

That being said, download the driver, apply it on your system, and enjoy your newly updated graphics card. Moreover, check with our website as often as possible in order to stay up to speed with the latest releases.

It is highly recommended to always use the most recent driver version available.

Try to set a system restore point before installing a device driver. This will help if you installed an incorrect or mismatched driver. Problems can arise when your hardware device is too old or not supported any longer.

OpenGL Driver Support
Windows driver version 259.31 and Linux drivers version 256.38.03 provide full support for OpenGL 4.1 and GLSL 4.10 on capable hardware. This driver also supports several new OpenGL extensions for both 4.1-capable GPUs and older GPUs. The driver download links are at the bottom of this page.

OpenGL 4.1 Driver Release Notes

You will need any one of the following Fermi based GPU to get access to the OpenGL 4.1 and GLSL 4.10 functionality:


For OpenGL 2 capable hardware, these new extensions are provided:

ARB_debug_output
ARB_ES2_compatibility (also in core OpenGL 4.1)
ARB_separate_shader_objects (also in core OpenGL 4.1)

For OpenGL 3 capable hardware, these new extensions are provided:

ARB_get_program_binary (also in core OpenGL 4.1)
ARB_robustness
ARB_viewport_array (also in core OpenGL 4.1)
GLX_EXT_create_context_ES2_profile
WGL_EXT_create_context_ES2_profile
GLX_ARB_create_context_robust_access
WGL_ARB_create_context_robust_access

For OpenGL 4 capable hardware, these new extensions are provided:

ARB_shader_precision (also in core OpenGL 4.1)
ARB_vertex_attrib_64bit (also in core OpenGL 4.1)

The OpenGL 4.1 and GLSL 4.10 specifications, and all ARB extension specifications, can be downloaded here: http://www.opengl.org/registry/

For any bugs or issues, please file a bug through the developer website:https://nvdeveloper.nvidia.com/
OpenGL 4.1 on NVIDIA Hardware FAQ
1) How do I start using OpenGL 4.1 in my code base?

In order to use OpenGL 3.0 and later versions, an application should "opt in" to use these versions. There is a new context creation call CreateContextAttribsARB (for WGL and GLX defined in the WGL/GLX_ARB_create_context extensions) that you should use in order to request a context that supports OpenGL 3 or OpenGL 4.

For OpenGL 3.2, and later versions including OpenGL 4.1, you additionally will have to indicate what profile you want the OpenGL context to support. Either the "Core" or the "Compatibility" profile.
2) I hear about deprecation and removing functionality from OpenGL. What is going on?

Together with OpenGL 3.0, the OpenGL ARB introduced a deprecation mechanism. Deprecation means that a feature is marked for removal from a future version of the OpenGL spec. It is not actually removed yet from OpenGL 3.0, but this means that future versions of OpenGL will remove features. Several features are marked as deprecated in the OpenGL 3.0 specification (but none are removed).

The OpenGL 3.1 specification removed those features that were marked as deprecated in OpenGL 3.0. However, the OpenGL ARB has recognized that there is a need to provide both new functionality in future versions of OpenGL, and still support the removed functionality. To support that market need, the ARB_compatibility extension has been created. This single extension encapsulates all the removed functionality, and re-introduces that back into core OpenGL 3.1. The entry points and tokens in this extension have not changed. No "ARB" suffix has been attached, for example. Implementation of the ARB_compatibility extension is optional. Some OpenGL vendors might chose not to implement it. NVIDIA does support this extension across all its OpenGL 3 capable offerings. This means that if the ARB_compatibility extension name is present in the OpenGL extension string, that the OpenGL implementation supports a fully backwards compatible OpenGL 3.1.

Starting with OpenGL 3.2, the OpenGL ARB has introduced two profiles. The "Core" profile and the "Compatibility" profile. A profile is a well defined subset of the OpenGL specification. The "Core" profile builds on top of OpenGL 3.1 (without ARB_compatibility). The Core profile does not support any deprecated features. The Compatibility profile builds on top of OpenGL 3.1 including ARB_compatibility. The Compatibility profile has full support for all features, including the deprecated ones. Both profiles are available in our OpenGL 4.1 drivers.

NVIDIA recommends that developers always create a Compatibility profile context, to ensure full backwards compatibility of existing OpenGL code.

The OpenGL ARB provides two OpenGL 4.1 specifications, one each for the Core and Compatibility profiles. For the OpenGL Shading Language version 4.10, the OpenGL ARB provides only one document, with the Compatibility profile functionality integrated and clearly marked. These three specification documents can be downloaded from http://www.opengl.org/registry
3) What about the "old" context creation API, WGL/GLXCreateContext. Can I still use it?

Yes. However, if you are writing new code we strongly recommend you use the new CreateContextAttribsARB API described in the WGL/GLX_ARB_create_context extension. The "old" CreateContext API will still function, and it will create an OpenGL 4.1 Compatibility profile.

4) Is NVIDIA going to remove functionality from OpenGL in the future?

NVIDIA has no interest in removing any feature from OpenGL that our ISVs rely on. NVIDIA believes in providing maximum functionality with minimal churn to developers. Hence, NVIDIA fully supports the ARB_compatibility extension and Compatibility profile, and is shipping OpenGL drivers without any functionality removed, including any functionality that is marked deprecated.
5) Will existing applications still work on current and future shipping hardware?

NVIDIA has no plans for dropping support for any version of OpenGL on our existing and future shipping hardware. As a result, all currently shipping applications will continue to work on NVIDIA"s existing and future hardware.
6) What NVIDIA hardware will support OpenGL 3?

The new features in OpenGL 3 require G80, or newer hardware. Thus OpenGL 3.0/3.1/3.2/3.3 is not supported on NV3x, NV4x nor G7x hardware. This means you need one of the following NVIDIA graphics accelerators to use OpenGL 3:

Quadro FX 370, 570, 1700, 3700, 4600, 4700x2, 4800, 5600, 5800, Quadro VX200, Quadro CX
GeForce 8000 series or higher; Geforce G100, GT120, 130, 220, GTS 150, GTS 250, GT310, 320, 330, 340, GeForce GTX 260 and higher, any ION based products.

Quadro FX 360M, 370M, 570M, 770M, 1600M, 1700M, 2700M, 2800M, 3600M, 3700M, 3800M
GeForce 8000 series or higher

7) What NVIDIA hardware will support OpenGL 4?

The new features in OpenGL 4 require a Fermi GPU. Thus OpenGL 4 is not supported on NV3x, NV4x, G7x, G8x nor GT2xx hardware. This means you need one of the following NVIDIA graphics accelerators to use OpenGL 4:

Quadro Plex 7000, Quadro 6000, Quadro 5000, Quadro 5000M, Quadro 4000
GeForce GTX 480, GeForce GTX 470, GeForce GTX 465, GeForce GTX 460

8) Will functionality marked as deprecated be slow on NVIDIA hardware?

No. NVIDIA understands that features on the deprecated list are critical to the business of a large part of our customer base. NVIDIA will provide full performance, and will support, tune, and fix any issues, for any feature on the deprecated list. This means that all the functionality in the ARB_compatibility extension and Compatibility profile will continue to operate at maximum performance.